Takaisin artikkelilistaukseen

Tiedote mahdollisuudesta rokotevalmisteen vaihtamiseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos linjasi viime viikolla, että toukokuun alusta lähtien yli 65-vuotiaat voivat halutessaan saada Pfizer-Biontechin tai Modernan koronarokotteen AstraZenecan rokotteen sijaan.

Mikäli sinulla on varattuna 3.5.2021 tai sen jälkeen aika AstraZenecan koronarokotukseen, voit halutessasi vaihtaa rokotusajan Pfizer-Biontechin koronarokotukseen. Huomaathan kuitenkin, että tällöin myös rokotuksen saamisen aikataulu muuttuu. Alkuperäisen varauksen mukaisesti saat koronarokotteen aina nopeimmin.

Jos kuitenkin haluat vaihtaa rokotevalmisteen toiseen, tulee sinun perua jo varattu aika hyvissä ajoin.

Jos aika on varattu netistä Hyvis.fi-sivustolta, peru alkuperäinen aikasi sähköisesti viimeistään kahta vuorokautta ennen rokotusta. Perumisen jälkeen voit varata Hyviksessä uuden ajan Pfizer-Biontechin rokotuspäivälle.

Muussa tapauksessa ajan peruminen tehdään poliklinikan ajanvarausnumeroon 06 2412 4553 (ma‒pe klo 8‒15).

Rokotusaikaa ei voi vaihtaa viime tingassa vasta rokotuspäivänä, sillä silloin vapautuvalle ajalle ei ehditä enää kutsua ketään toista rokotteen ottajaa. Rokotustilaisuudessa on vain yhtä rokotevalmistetta kerrallaan käytössä, eikä rokotevalintaa tehdä rokotustilaisuudessa.

Kun perumisen tekee hyvissä ajoin, voimme antaa vapautuvan rokoteannoksen jollekin toiselle, joka on jonolla odottamassa omaa vuoroaan.

Muistutamme alueemme kuntalaisia myös siitä, että on erittäin tärkeää pitää kiinni koronarokotusten tehosteannosten aikatauluista. Omat menot tulee pyrkiä järjestämään siten, että rokotteelle voi tulla annettuna aikana.

Olemme aikatauluttaneet koronarokotukset niin, että asiakkaat saisivat kukin rokotteensa mahdollisimman sujuvasti. Tehosteaikojen perusteeton vaihtaminen ja uuden ajan etsiminen tuo kuntayhtymän työntekijöille lisätyötä, jolloin työntekijän työpanos on pois varsinaisesta rokotustoiminnasta.

Tähänastiset havainnot ovat osoittaneet, että niillä henkilöillä, jotka ovat saaneet koronarokotteen tehosteannoksen nyt keväällä, tehosteen aiheuttamat kuumereaktiot ovat epätodennäköisempiä ja voimakkuudeltaan pienempiä kuin niillä rokotetuilla, jotka ovat saaneet tehosteensa jo tammikuussa.

Syynä tähän on THL:n helmikuun alussa tekemä valtakunnallinen linjaus rokotevälin pidentämisestä. Tämänhetkisten ohjeiden mukaan rokoteannosten väli on 12 viikkoa. Tämä, aiempaa pidempi väli mahdollistaa sen, että elimistön tuottama vastustuskyky saa kypsyä ja vahvistua rauhassa, jolloin myös tehosteannoksen aiheuttama reaktiokin on vähäisempi.