Hoitotakuu ja hoidon saatavuus

Hoidon saatavuus perusterveydenhuollossa

Laki hoitotakuusta koskee ei-kiireellistä hoitoa ja on tullut voimaan 1.3.2005. Lain mukaan asiakkaan on saatava puhelinyhteys virka-aikana terveyskeskukseen välittömästi. Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tehdä hoidon tarpeen arviointi kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta. Asiakkaan tulee päästä lääketieteellisesti tai hammaslääketieteellisesti perusteltuun hoitoon kolmen kuukauden kuluessa yhteydenotosta. Uusien oireettomien asiakkaiden hammaslääketieteellinen tutkimus on toteutettava kuuden kuukauden kuluessa yhteydenotosta.

 

Hoidon saatavuus Kaksineuvoisessa

Tilanne 31.7.2017

  • Jonotusaika terveyskeskuksen lääkärin vastaanotolle, ei-kiireellinen hoito: 10 arkipäivää. Kiireellinen hoito: samana päivänä vastaanotolle.
  • Keskitetyn ajanvarauksen (TeleQ, 1.–30.6.2017) keskimääräinen vastausaika asiakkaan puheluun: 2 minuuttia, takaisinsoittopyyntöön: 20 minuuttia.
  • Jonotusaika hammaslääkärin vastaanotolle, ei-kiireellinen hoito: 3 viikkoa. Kiireellinen hoito: samana päivänä vastaanotolle.